Робота з обдарованими дітьми

Однією з найважливіших проблем, яка є предметом розгляду методики викладання в загальноосвітній школі, є розробка форм і методів навчання здібних учнів. Адже саме вони потребують нестандартних підходів до навчання й виховання, диференційованої та індивідуальної роботи.

Одним з основних напрямів роботи вчителів  є підготовка здібних учнів, до участі в різноманітних змаганнях. Значна роль у досягненні успіху школярами на олімпіадах, конкурсах науково-дослідницьких робіт та інших змаганнях  належить різним видам позакласних занять. Звичайно, до цих занять залучаються учні, які мають певні здібності. Здібності як прояв спеціальної обдарованості можуть бути різноплановими. На  олімпіадах найбільше навантаження припадає на інтелектуальні здібності, які потребують різкої мобілізації, миттєвого проявлення. Істотною особливістю наукових досліджень є те, що вони мають рутинний характер. Усе це враховується при відборі учнів для підготовки до олімпіад і науково-дослідницької роботи. Зокрема, при відборі враховуються досягнення на олімпіадах і конкурсах у попередні роки, результати шкільної олімпіади, дані шкільного практичного психолога, побажання самих учнів. У школі постійно діють гуртки. Але вагому роль відіграє індивідуальна робота з учнями.

На  олімпіадах учням пропонуються завдання, які потребують уміння логічно і нестандартно мислити. Підготовка до олімпіади повинна відбуватись систематично і планомірно. Інколи виникає потреба в опрацюванні теоретичного матеріалу, який виходить за межі шкільної програми. Потім варто закріпити одержані знання, працюючи з додатковою літературою. Далі розв’язувати завдання від простіших до більш складних. На сьогоднішній день існує достатня кількість літератури, присвяченої підготовці до олімпіад, але рівень її складності іноді занадто високий навіть для обдарованої дитини. Тому вчителю потрібно ретельно добирати завдання для роботи з учнями.

Обираючи учнів для науково-дослідницької роботи, слід звернути увагу на тих, які можуть тривалий час працювати в одному напрямі над розв’язуванням певного класу завдань. Вдало обрана тема досліджень – запорука успіху в написанні роботи. Ознайомивши учнів з тематикою досліджень, під час безпосередньої роботи над нею не заміняти їх у вирішенні проблеми, а лише регулярно контролювати і надавати необхідну допомогу.

Наслідком такої роботи є  успіхи учнів у ІІ етапі Всеукраїнських олімпіад ( дипломи І, ІІ, ІІІ ступенів), участь в обласному етапі. У листопаді – грудні 2009 року учні брали участь у районних олімпіадах з базових дисциплін ( призові місця з географії 8 клас Гнатенко Злата ( І ), вч. Дорогокупля С.І., 9 клас Коробка Богдан ( ІІ ), вч. ЦвіркунР.М., математики 7 клас Бачманова Юлія ( ІІ ), 9 клас Манойло Марина ( ІІІ ), вч. Баланова Н.Г., хімії 8 клас Овчаренко Ліна ( ІІІ ), 11 клас Щербина Таміла ( ІІІ ), вч. Клюка Н.П., біології 8 клас Таран Денис ( ІІІ ), 11 клас Піддубна Олена ( ІІІ ), вч. Клюка Н.П., трудового навчання 8 клас Назаренко Вячеслав ( ІІІ ), вч. Синиця В.І., української мови та літератури 9 клас Леонтьєва Жанна, вч. Шаповал С.Ф., правознавства 11 клас Скрипніченко Ігор ( ІІІ ), вч. Байдуков А.І., англійської мови Поливана Тетяна 8 клас ( ІІІ ), Леонтьєва Жанна 9 клас ( І ), Щербина Таміла 11 клас ( ІІІ ), вч. Бондарчук Л.М.) Щорічно учні школи є учасниками  Міжнародного конкурса з української мови ім. П.Яцика. Переможцями і призерами районного етапу 2009 року стали:

І місце учениця 9 класу Леонтьєва Жанна, вч. Шаповал С.Ф., І місце учениця 7 класу Шаповал Анна, вч. Алманова Л.О., ІІІ місце учень 4 класу Шевченко Андрій, вч. Йопа С.М. ІІІ місце учениця 11 класу Щербина Таміла, вч. Шаповал С.Ф.

Учні школи беруть участь у конкурсі – захисті науково – дослідницьких робіт МАН у секціях «Іноземна мова» ( учениця 11 класу Бондарчук О., науковий керівник Бондарчук Л.М. ) та «Психологія» ( учні 8 класу Колодяжний А., Поливана Т., науковий керівник Клюка Н.П. ). Зокрема, Бондарчук О. посіла 3 місце на обласному етапі.

У 2010 році учні  в четвертий раз беруть участь у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру». Команда виявилася чималою- 90 учасників.

Отже, основною метою роботи з обдарованими дітьми  є стимулювання потягу до самоосвіти, підтримка інтересу до предметів, виховання уміння долати труднощі.

Заступник директора з НВР Баланова Н.Г.

Коментарі не дозволені.